Lubię oglądać plakaty reklamowe chodząc po ulicy. Zawsze też czytam slogany reklamowe np. na ciężarówkach. Niektóre są naprawdę udane i dobrze przemyślane. A wy znacie jakieś fajne slogany z grami słownymi?
Jetzt den Traum wagen!
To hasło z reklamy Mercedesa. Budowa zdania sugeruje tłumaczenie „Teraz odważyć się na spełnienie marzeń”, jednak drugie dno mówi „Teraz samochód marzeń”, bo „wagen” pisane z wielkiej litery, to przecież samochód.
Gottliebt Daimler
Kolejna gra słowna również jest autorstwa Mercedesa. Jak każdy wie, pan Daimler miał na imię Gottlieb. Przez dodanie do imienia literki „t” wychodzi zdanie „Bóg kocha Daimlera”.
Die neue Ess-Klasse
Istnieje również mnóstwo sloganów innych firm, które z kolei chętnie nawiązują do Mercedesa. Chyba najpopularniejszym z nich jest „Nowa klasa jedzenia” kojarząca się z daimlerowską S-klasą. Hasło to jest chętnie wykorzystywane przez restauracje, firmy kateringowe, spedytorskie i tak ,jak na zdjęciu, jako… Wandtatoo:
Die neue E-Klasse
Skoro jest S-Klasa, w sloganach pojawia się również E-Klassa. Firma E-Plus wykorzystała właśnie taki slogan:
Bild Dir Deine Meinung
Popularny niemiecki dziennik „Bild” na swoich plakatach drukuje hasło „Bild dir die Meinung”, czyli „Wyrób sobie własne zdanie”. O dziwno jednak to zdanie niewiele ma z Bildem wspólnego, który jednak do opiniotwórczych tytułów nie należy. Akurat na tym plakacie można zobaczyć jeszcze dwie inne gry słowne. Mam nadzieję, że znacie dzienniki „FAZ” (Frankfurter Allgemeine Zeitung), SZ (Süddeutsche Zeitung) oraz „Die Zeit”. A jak nie, to należy poznać.
Fisch verliebt
Grę słowną na podstawie związku frazeologicznego „frisch verliebt” (świeżo zakochany) wykorzystuje popularna restauracja Nordsee. Można u nich również zobaczyć hasła „Meer erleben” (mehr erleben) oraz „Ich will meer” (Ich will mehr).
Również ciekawie się prezentuje slogan Nordsee w języku angielskim: The way we sea food :) Ten ostatni podoba mi się najbardziej.
Ich liebe Dasz
Jak łatwo się domyślić, to hasło reklamowe lodów Häagen Dazs. Nazwa marki fajnie wpasowała się w zdanie „Ich liebe das”.
NatürLicher / HerzLicher
Marka piwa „Licher” wykorzystuje w sloganie słowo „naturalny”. Nie wiem ile ma wspólnego z naturalnością ta marka, ale hasło jest całkiem fajne. Również ich drugi slogan „HerzLicher” jest bardzo udany i nawiązuje do słowa „serdeczny”.
Schon GEZahlt?
To hasło (już zapłacone?) GEZ, czyli Gebühreneinzugszentrale, niemieckiego odpowiednika abonamentu za radio i TV. Nie dość że straszyli zawsze chodząc po domach, to na mieście również, jak widać na załączonym obrazku. Teraz GEZ zmieniło nazwę, ale idea pozostała ta sama :)
Einsitzen – zweisitzen
Firma Sixt na swoim plakacie wykorzystuje grę słowną między „einsitzen” czyli „odsiadywać wyrok” oraz „zweisitzen” czyli „zwei Sitzen” – samochód z dwoma fotelami dla dwóch osób. W niemieckim tak właśnie określa się samochody: 2-Sitzer, 5-Sitzer, 7-Sitzer itd. Czyli lepiej wypożyczyć za 143 euro na dzień dwuosobowy samochód, niż odsiadywać 7 lat w więzieniu za 4,5 miliona. Mam nadzieję, że dżentelmena za zdjęcia wszyscy poznają.
A kto jeszcze nie zna mojego kanału o językach obcych, tego zapraszam na www.youtube.com/polishpolyglot
Jeśli chcesz być informowana o nowych postach i nagraniach, to polub moją stronę na facebooku www.facebook.com/polishpolyglot i upewnij się, że będziesz widzieć wszystkie powiadomienia. W tym celu kliknij w pole „lubię to” a następnie zaznacz tam „otrzymuj powiadomienia”. W ten sposób żaden post Ci nie umknie.